Monday, October 19, 2009

masak simple jer...

nak masak tengah hari ni aku langsung memang tak der idea..masak pun pukul 1 baru nak masuk dapur..lagi pun ari ni aku cuti,tu yang tak la kelam kabut sangat nak bersiap bagai...tadi bila jenguk dapur,buka peti besi aku tu... baru aku dapat idea nak masak apa..peti besi tu sebenarnya peti ais aku..bukan aper..bila orang datang jer rumah aku diaorang dok tanya..rumah ni tak der peti ais ker...time family aku datang tu pun dok cari gak..rupanya memang betul,peti ais aku tu memang cam peti besi!hehehe...peti ais mini...my hubby ni gusar ngat kalau dengan barang beso2,susah nak pindah..aku pun tak kisah ngat ngan barang2 kat umah aku..rumah aku sekarang ni pun cam padang bola jer..clear..emm..cakap pasal masak tadi..aku bukak peti tadi aku nampak ada ikan patin,ada ayam,ada sayur..sambal udang petang semalam ada lagi sikit..jadi nak mudahkan keje masak aku,aku createla sendiri bahan nak masak ikan patin ni..aku ambik sambal udang semalam yang memang masik elok!pastu aku masukkan dalam periuk kecik jer..than aku masukkanla air setengah periuk tu..akupun tambah serai,lengkuas,garam dan bahan perasa sikit..bila mendidih jer aku masuk kan asam keping dan ikan patin tadi...kacau2 jap..siapla nama resepi aku ikan patin masak asam pedas!! dan resepi kedua aku tengah hari ni..ayam goreng berempah special..ayam yang aku nampak kat peti besi aku tadi aku keluarkan than aku potong kecik2(mudah nak makan..)pastu aku nampak ada serbuk kari,aku pun capai than masukkan dalam mangkuk yang ada ayam tadi..masuk garam sikit,serbuk perasa sikit,letak bawang merah,putih,tabur gula sikit..pastu gaul2 sampai sebati,simpan jap..tak lama tu gorengla..jadila ayam goreng berempah special..ait..my hubby dah balik tu..nak prepare makan la..k..

2 comments:

  1. uish kak, sedapnya ikan patin.our's faveret kak!tapi kat sini kami tak pernah jumpa lagi ikan kat sini.Ikan bilis adalah , itupun kami bawa dari Malaysia.baguslah dapat resepi bari tuh..peti ais?seronok apa peti ais kecik,senang dan mudah nak bawa ke mana2.Insya Allah, ada rezeki takkan ke mana kak?yakinlah dengan janji Allah untuk hambanya yang sabar dan tabah.Tentu ada ganjarannya..
    Saya tak dapat masak tengahari ni, dapur kami rosak.Tunggu hubby balik dari balad(bandar).k, selamat menjamu selera yer.

    ReplyDelete
  2. tak dapat makan ikan,makan daging kambingla hari2..hehehe..yerla..akak pun tak kisah ngat..nak jadi hamba yang zuhud..ceehh...

    ReplyDelete